Sickhouse Bureaucrats
- - -
House forum

Forum: Diverse

 Meny Diverse  |  Skriv ut  Besvara inlägget
 Inlägg från: Don Hakon Söndag 03 juni 2001 kl 23:36 
SBPure för Q3 Team Arena

I denna tråd dryftas SBPure-relaterade ting; ett slags SB-mod-forum alltså. SBPure hämtas på http://www.sickhouse.org/misc/q3sb-mod.asp?opt=source

 
Uppföljare:
 
 Svar från: Don Hakon Söndag 19 mars 2023 kl 14:49 

SBPure version 3.24

1) Lagt till en extra trigger för oavgjort under sudden death för att ytterligare säkerställa rimlig speltid. Om det enbart återstår en spelare i vardera lag, har man 5 minuter på sig att göra en capture. Annars blir det oavgjort. Tillägget är gjort för att förhindra att spelare gömmer sig med flaggan under förhoppningen att spelaren i andra laget ska skjuta sig själv av ren tristess.
Det finns alltså nu 3 triggers som kan medföra oavgjort under sudden death:
a) Vid spel 1 mot 1 (5 minute warning, v3.24)
b) När ett lag blivit helt utslaget (1 minute warning, v3.22)
c) Om båda lagen blivit utslagna avslutas spelet direkt (v3.22)

2) Några fixar från ioquake3, bl.a fixat "Where"-kommandot som kan vara behjälpligt för map-makers.

3) Diverse justeringar i mapscore.log för att synka Excel-statsen bättre med SickStats. T.ex lagt till info för att underlätta beräkning av Ctf-rank, fix för teammate kill, diverse defence- och assist-scores visas som poäng istället för antal, tagit bort "hattricked" och "airgibbed (lerduva).

4) Fixat en räli' självförvållad bug. Qvack kraschade när man försökte skicka in en bot som inte finns. Det här var riktigt klantigt av SB mod-fiddler

Detta är 3:e uppdateringen efter senaste sessionen. Ser fram emot att spela åsså

 Svar från: Joensson Fredag 18 november 2022 kl 18:13 

Yes! När testar vi den?

 Svar från: Agent Torsdag 17 november 2022 kl 14:05 

Härligt!

 Svar från: Don Hakon Torsdag 17 november 2022 kl 10:14 

Version 3.23

1) Tydligare info om status under sudden death och några delicate adjustments.

2) Behåll 4:3-formatet för intro-sida och menyer, så att det inte blir alldeles utdraget i widescreen. Bör bli bättre för Cleansweep och Running Riot som kör 21:9-format.

3) Diverse fixar av såväl originalkod som modkluddar-kod.

 Svar från: Final Insult Onsdag 26 oktober 2022 kl 06:42 

KLOCKREN!

 Svar från: Cleansweep Tisdag 25 oktober 2022 kl 19:28 

Joensson. Sa du session? När?

 Svar från: Joensson Tisdag 25 oktober 2022 kl 18:53 

Ooh! Vill testa! Sessionsdax?

 Svar från: Don Hakon Söndag 23 oktober 2022 kl 20:28 

Cleans qvackgener är djupt rotade. Han fattar direkt, utan test. Jag är trög. När jag först testade och sprang in i basen tyckte jag att ”nä, det här är kasst - faen vad sega de är”
Men å andra sidan, det ger anledning att ”ease down” å sen preparera nästa ryck. Har testat flera ggr å tycker att det funkar riktigt bra - som en helt annan speltyp

 Svar från: Cleansweep Söndag 23 oktober 2022 kl 18:37 

Härligt Don, och spännande uppdatering. Undrar hur mkt tactical camping det blir när sudden slår in

 Svar från: Don Hakon Söndag 23 oktober 2022 kl 11:27 

SBPure version 3.22 - Sudden Death enhanced!

Sudden Death har hittills pågått tills någotdera lag gör en cap. Kunde bli riktigt segt. I nya versionen funkar det så här:

CTF, 1 Flag CTF, Overload och Harvester:
1) Runor och kamikaze/liknande tas bort från banan. Flaggor som är ute på vift återställs till respektive bas och ev Underdog-speed inaktiveras.

2) Alla spelare respawnas med machinegun, shotgun, rocket launcher, lightning- och plasma-gun. Hälsa och armor pumpas upp till 150.

3) Spelare som blir fraggad förblir ute tills banan är avslutad. I scoreboard byts nunan ut mot en dödskalle.

4) Om ett lag blir helt utslaget har det andra laget 60 sekunder på sig att göra en capture/liknande. Annars blir det oavgjort (Sudden Death Lazy Tie). Grupptryck är fint.

Kommentar:
Ang punkt 4: Tänkte först att när ett lag är utslaget får det andra laget automatiskt en cap. Men då blir det klydd med SickStats och Excel-statsen eftersom team scores där beräknas genom att summera spelarnas caps. Sudden Death-cap:en hade därmed inte kommit med.

Free For All och Team DM:
Spelet fortsätter tills nästa frag.

 Svar från: Agent Tisdag 16 augusti 2022 kl 17:49 

Bra jobbat både Don och Joensson!

 Svar från: Joensson Lördag 13 augusti 2022 kl 18:26 

Snyggt!

 Svar från: Hanseman Torsdag 11 augusti 2022 kl 17:14 

Jag är 65 minsann!

 Svar från: Don Hakon Onsdag 10 augusti 2022 kl 21:01 

Lagt till feature "Senior Perk" enligt beslut i Sickhouse-styrelsen Jubel 2022

Tre nya server-switchar:
* g_SbSeniorPerkAllow "1" (1/0)
* g_SbSeniorPerkNames "player1,player2,etc"
* g_SbSeniorPerkDamage "15" (5-300)

Ett nytt klient-kommando:
Klient ansluten till en Qvack-server kan skriva "seniorperk" i konsolen för att lista serverns definierade perknames. Namn på spelare som är inne på servern visas med grön text; annars vit.

Kriterier för att va' med på listan:
1) Varit Sickhouse-member i minst 5 år
2) 65+ år ung

Kriterier för att strykas från listan:
Ctf-rank > 100 på SickStats huvudsida "Mean player scores the 3 most recent games"
Sensmoral: "Det är aldrig bra att vara för bra"

 Svar från: Don Hakon Tisdag 24 maj 2022 kl 10:57 

Action i qvack-verkstan här också - snyggt! Hade varit intressant att se kod-raderna för distance-köret. Gärna i en separat textfil så att inte forumet blir så bluddrigt

 Svar från: Joensson Tisdag 17 maj 2022 kl 22:13 

Tack! Ska kolla på det. Men jag tror jag behåller storleken på planen. Q3-gubben springer ju övermänskligt fort så avstånden behöver nog överdrivas lite i detta fallet.

 Svar från: Titte Tisdag 17 maj 2022 kl 21:36 

Utelämnade följande för att förkorta...

"The default texture scale used by the Q3Radiant map editor results in two texels for each game unit, but
that can be freely changed."

... så du skall ju kunna välja skala i Q3Radiant.
Ser ut enligt följande i NetRadiant:
http://sickhouse.eu/upload/userarea/Titte/Radiant_Scale.PNG

Modifierat 17 maj-22 kl 21:40

 Svar från: Joensson Tisdag 17 maj 2022 kl 20:41 

Ok, då har jag gjort fotbollsplanen 20% för stor

 Svar från: Titte Tisdag 17 maj 2022 kl 19:39 

Från "Quake 3: Arena Shader Manual", Id Software:

Game unit: "A game unit is used by deformations to specify sizes relative to the world. Game units are the same scale we have had since way back in the Wolfenstein days – 8 units equals one foot."

Så min skalfaktor är baserat på detta, d.v.s. 1 Unit == 0,0381 meter- Verkar stämma rätt bra när man rör sig. Uträkningen görs i serverkoden för varje klient. Görs snapshots av spelar-status inklusive position. Är som jag sa bara ett snabbhack så det är säkert helt fel ställe att göra det på. Edit: Skall nog in någonstans i game-prj.

Sen för att göra det enkelt så räknar jag bara i XY-planet, d.v.s. ignorerar vertikal distans, och grundläggande pythagoras på det.

Modifierat 17 maj-22 kl 21:25

 Svar från: Joensson Tisdag 17 maj 2022 kl 18:23 

Titte, räknar du med att 32 units = 1 meter ungefär?

 Svar från: Joensson Tisdag 17 maj 2022 kl 18:22 

Ooooh, spännande! Final - din camperaward närmar sig

 Svar från: Titte Måndag 16 maj 2022 kl 22:49 

Snabbhack,.. måste testas och portaler måste hanteras mm..
http://sickhouse.eu/upload/userarea/Titte/TotalDistance.PNG

 Svar från: Don Hakon Söndag 27 mars 2022 kl 11:36 

För att undvika Jubelstrul, vore det bra att i förväg veta om nye modden funkar för alla eller innehåller nå't strul. Vid eventuellt strul finns det då tid för mig att kolla å åtgärda. I värsta fall får vi köra med gamla modden.

Vi vill ju inte klydda med detta på jubelda'n!
Dvs, OAVSETT ni använder original-Q3, quake3-E eller Ioquake3, funkar SBPure v3.20 med den Q3-setup ni kör med?

BERÄTTA HÄR!

 Svar från: Cleansweep Söndag 20 mars 2022 kl 19:26 

Najs Don!

 Svar från: Joensson Söndag 20 mars 2022 kl 15:18 

 Svar från: Don Hakon Söndag 20 mars 2022 kl 13:06 

Nytt i SBPure version 3.20:

Lagt till personliga ljud för Final Insult, Hulken och Running Riot, skapade Jubel 2021. Personliga ljud kräver dedikerad modell. Final har redan en. För Hulken och Running Riot använder vi "Grunt" respektive "Doom", fast de har var sin porträttlik ikon.

Då och då har det hörts en del klagomål. När Don Hakon spelar i rött lag är hans byxor nattsvarta, varför det kan bli lite otydligt vilket lag han spelar i.
Och Cleansweep - än värre! Hans är bruna oavsett vilket lag han spelar i. Men nu har båda röda böjsor när de spelar i rött lag, även om det är lite cissy.
Vi har också fixat ett par blåjeans till Cleansweep.

Efter 20 år hör man fortfarande rangers som förvånat brölar "Va, har jag flaggan!?". För 8 år sedan la' vi till features för detta, men det är nog för klyddigt att komma ihåg switcharna som behöver anges. Nu kan man välja direkt i options-menyn. Se alternativen under "While carrying the flag".

Logga "Airgib" när någon blir fraggad OCH gibbad i luften (fötter ovan mark), baserat på ett snart 21 år gammalt foruminlägg från Joensson på temat "Dagens lerduva"

Hämta nya versionen på Links. Om man har "sbpure_ta_v3.20t8.pk3" i sin missionpack-katalog, bör den bytas ut mot nu annonserad version.

 Svar från: Agent Lördag 21 december 2013 kl 16:15 

Håller med. Det blev för mycket av det goda.

 Svar från: Mr Ego Söndag 15 december 2013 kl 19:17 

Nog rätt och riktigt - men kul var det så länge det varade

 Svar från: Don Hakon Söndag 08 december 2013 kl 19:03 

Glöggoset börjar lägga sig i julestugan - kontemplationsdax!

På Hatfactory-sessionen i fjol deltog 12 pers som presterade 52 hädanfärder medelst Grenade Launcher. På senaste sessionen - samma ställe, samma antal deltagare, samma antal banor - presterades 652!

Nock ente helt fel att begränsa "Cluster Grenades" till enbart Ammo-Regen-runan.

 Svar från: Don Hakon Fredag 29 november 2013 kl 23:33 

He, jovisst. Men för ren test - sätt server-switch "g_SbSpreadFire 15", ta Ammo-regen-runan, grenade launcher å försvara. Tur det inte är sessionsstandard, eller hur?

...ovan visas de senaste 30 svaren.


« Visa alla svar »