Sickhouse Bureaucrats
- - -
House forum

Forum: Parlament
Här visas omröstningsstatus. Kommentarer som lämnas här skall inte avse omröstning. Omröstning sker alltid i voting booth via den skyddade sidan.

 Meny Parlament  |  Skriv ut  Kommentera
 Inlägg från: Final Insult Tisdag 19 augusti 2003 kl 14:34 
Skippa CTF rank?

Jag tror att många med mig känner en viss frustration när man står och vaktar flaggan halva tiden och det kommer ingen som man kan skjuta på. Man vet bara att sin ctf rank faller som en gråsten i vakuum. Utan att tänka mig för, kastar jag därför fram ett förslag, skall vi testa en session att skippa CTF rank? Alla i laget får samma poäng när laget gör en capture.

Omröstningsresultat

Öppen omröstning (19/8-03--2/9-03 kl 14:34)
Ja 22,2%
Final Insult, Hanseman.
2 st
Nej 66,7%
Mr Ego, Joensson, Cleansweep, Netman, Mega, Atomic.
6 st
Idiot, tänk efter ! 11,1%
Titte.
1 st
(9 pers har röstat)
 
Kommentarer (ej omröstning):
 
 Svar från: Titte Måndag 29 september 2003 kl 12:25 

Bunkrar du Hanse, ifall det skulle ta slut?

 Svar från: Hanseman Måndag 29 september 2003 kl 10:54 

Källaren är fylld med sten.

 Svar från: Mr Ego Måndag 29 september 2003 kl 09:44 

Jag vill ändra min röst. Kan ni inte öppna omröstningen igen???

 Svar från: Don Hakon Måndag 29 september 2003 kl 09:10 

Översvämning?

 Svar från: Hanseman Söndag 28 september 2003 kl 23:15 

Smile Croft Basement? No such thing!

 Svar från: Don Hakon Söndag 28 september 2003 kl 17:12 

Tror att människan i grund och botten är mer eller mindre egotrippad. Dvs, om man inte får feedback på insatsen (statsen asså), falnar engagemanget på sikt.

Men som Final & Hanse säger, kunde vara kul att testa. Det kanske rent av visar sig att jag har fel, men det har ju hittills aldrig inträffat

 Svar från: Don Hakon Söndag 28 september 2003 kl 17:10 

Skulle vara kul att testa detta. Asså en session där vi helt skippar SickStats och enbart räknar lagets vunna banor.

För att få det redi't redi't borde man egentligen inte alls kunna se player scores på scoreboard:en - bara team caps.

Hanse, en visit i Smile Croft Basement?

 Svar från: Atomic Lördag 23 augusti 2003 kl 10:07 

Automessage
Atomic har röstat.

 Svar från: Final Insult Torsdag 21 augusti 2003 kl 13:40 

Ockidock för står vad du menar, vill att fler kastar sig in i debatten.
Gott folk vad tycker ni?
Skall laget vinna,eller enskild?

 Svar från: Titte Torsdag 21 augusti 2003 kl 11:42 

Ehh, svårt med ironi

Som jag skrev innan så behöver man inte slaviskt stå kvar i basen om det inte dyker in några motståndare utan flytta upp försvaret. Så gör jag iaf. när det blir dött i basen...

 Svar från: Final Insult Torsdag 21 augusti 2003 kl 10:48 

Men Titte, någon skall väl vakta basen/flaggan eller Vilket leder till "att man tappar tempo o lirar sämre!" enligt dig. Skall man straffas för att man gör som man kom överens om under taktiksnacket?

 Svar från: Titte Torsdag 21 augusti 2003 kl 10:47 

Totalt utanför ämnet men ändå inte så måste jag säga att jag tyckte att förra sessionen var rolig som tusan. Mycket på grund att det var så tätt. Var grymt trött efteråt men var ändå sugen på att lira fler banor

Hade varit skoj med en session så snart som möjligt!

Tror jag börjar komma på hur man spelar Qvack!

 Svar från: Titte Torsdag 21 augusti 2003 kl 09:58 

Jupp håller med. Rent ärligt grabbs. Hinner ni sitta o fundera över er CTF-rank under spelet?
Flaggan ska sättas, basen ska skyddas, spelet ska vinnas!

Börjar man spela efter sin CTF-rank så vet jag att jag hade lirat sämre. Då hade man kanske stått o försvarat eftersom det ger mest belöning vilket i sin tur brukar leda till att man får lite dötid då o då, vilket leder till att man tappar tempo o lirar sämre!

Nä grabbs, sluta fundera så mycket o lira för stunden istället, det blir roligare så!

 Svar från: Cleansweep Torsdag 21 augusti 2003 kl 09:41 

Skippa CTFrank är som att spöa upp Don. Är det shysst kanske .

Nä, sluta nu gnälla, bara för ni inte har vunnit nångång detta året. Nag nag nag.

jag tänker aldrig (ärligt! FFS!) på min jädrans CTFrank när spelet kör igång. Det är flaggan som skall sättas och en massa folk skall hållas borta från din planhalva. Att man sedan gått minus i rank sedan, ja jag kommer inte ihåg så va fan då.

 Svar från: Hanseman Torsdag 21 augusti 2003 kl 08:12 

Automessage
Hanseman har röstat.

 Svar från: Hanseman Torsdag 21 augusti 2003 kl 08:11 

Vi kan väl prova en gång?

 Svar från: Hanseman Torsdag 21 augusti 2003 kl 08:11 

Utifrån nedan digra diskussion vill jag tillföra några egna enkla iakttagelser:

Final Insult har en poäng. CTF-rank, Onka, Frags o.s.v. överskuggar alltmer spelets egentliga flagsnattarsyfte. Personligen tycker jag det tyvärr känns lite tråkigt, även om det är festligt med all statistik och priser. Men spelets egentliga syfte kommer lite i skymundan. Jag tyckte det var skojigare förr. Numera har man ständigt lite stress över sin CTF-rank, den blir viktigare än lagets seger. Står man i basen i 1-2 minuter och inget händer, då drar man gärna ut på äventyr. Jag har spelat UT 2003 på några andra sessioner med enbart banseger / banförlust som poängsättare, dvs 1 poäng för banseger. Det var skitskoj! Om egna laget satte flaggan en gång, kunde man gå ned på defense av taktiska skäl, vilket tvingade de andra att lyfta laget. Som en hockeymatch ungefär. Kanske nåt för oss att prova?

Att vi har Onka-pris, Champ-pris och jumbo-pris och inte något lagpris är rätt konstigt? Vinnande lag får äran endast. Jag tycker att vi skippar jumbo-priserna åtminstone, Onkan kan vi ju ha kvar. Och skaffar ett lagpris. Siste man i vinnande lag enligt Sickstats 'bäddade' kanske för att laget kunde vinna överhuvudtaget? Också värt ett erkännande. Som Final säger, vad är det värt att nå hem med flaggan, om basen ägs av fienden och ens lagspelare är ute och putsar på sin CTF-rank eller sina fraggar? Att ta livet av fiende i egen bas eller motståndare med egen flagga borde rendera högre CTF-rank. Av den anledningen att det ska 'löna sig' att försvara boet.

Jag tycker också det är rimligt att under en session prova att spela utan CTF-rank och övrigt 'brus'. Det kunde vara kul att prova.

23 banor och även 20 är för många. Vad sägs om 15? Jag saknar att vi efter sessionen tar en 'After Session'. Sitter ner, snackar, tar en öl.

För 2-3 år sedan minns jag att jag längtade till nästa session. Numera är det lite kul att lira. Faktorerna är säkert flera, t.ex. att Q3 hängt med för länge, kanske? Svårt att sätta fingret på det.

 Svar från: Cleansweep Onsdag 20 augusti 2003 kl 23:00 

Tack Don för denna ypperliga ctfrank klarifikation. Att man bara "rusar" in i rockets helt i onödan, skall man alltså sluta med.

 Svar från: Don Hakon Onsdag 20 augusti 2003 kl 22:04 

Sanningen finns här! Att ni inte gitter läsa den är ert problem

 Svar från: Netman Onsdag 20 augusti 2003 kl 21:28 

Aaaaa....!!!!

 Svar från: Don Hakon Onsdag 20 augusti 2003 kl 20:26 

Uj-uj-uj, sicken uppsats!

Final, jag vet att det inte riktigt anknyter till vad du vill ha sagt, men jag fick skrivklåda. Tyckte dessutom att det kunde vara bra att ha en utförlig beskrivning i dokumentationssyfte - och var annars än i denna tråd!

 Svar från: Don Hakon Onsdag 20 augusti 2003 kl 20:21 

*** Sickhouse CTF-rank ***

Det är otroligt knepigt att göra en rättvis individuell ranking av spelare, när själva kärnan är lagspel, men det är kul ändå.

Några sammanfattande positiva egenskaper hos nuvarande CTF-rank:

1) Premierar skickliga killers

2) Straffar spelare som gör oövertänkta räder i fiendebasen.

3) Fångar skickliga spelare i det förlorande laget.

4) Premierar både defensiva och offensiva spelare

5) Man uppnår *inte* top position med enbart många captures, utan det krävs även en hög efficiency (förhållandet kills & deaths).

En möjlig negativ egenskap hos nuvarande CTF-rank:

har en tendens att i vissa fall favorisera defenders i en lättförsvarad bas utan att de behöver jobba alltför hårt (se Hulkens rena score på http://www.sickhouse.org/sickstats/scoremap.asp?MapNr=72 , no deaths, no suicides, no assists, no pick-ups etc, men en efficiency på 100 och en ctf-rank på 300)

Nedan följer en mera djuplodad analys för den som fortfarande är skeptisk




****************************************************
SICKSTATS MANUALENS APPENDIX 168 - THE CTF-RANK PHENOMENON
****************************************************

Underlag för respektive spelares CTF-rank:

[Player value] = ([Total frags] - (0,5 x [Kills]) + ([Efficiency] x [Kills]) - [Team Bonus] - [Flag capture points] + [Captures x 7] + [Flag time minutes])


Låt oss analysera denna magiska formel:


A. TOTAL FRAGS:

Ja, total frags är total frags; dvs de totalpoäng som står på scoreboard:en och läses in i excelprotokollet. Inget märkligt med det alltså.


B. -(0,5 x [Kills]) + ([Efficiency] x [Kills]):

Den här manövern är till för att premiera skickliga killers, vilket otvetydigt bör vara ett viktigt inslag i den här typen av aktiviteter.

Vi drar först av 50% av alla kills *OCH* lägger tillbaka antal kills x efficiency. Det där sista innebär att om man fraggar andra lika många gånger som man själv blir fraggad (=efficiency 0,5 -> 50%) så får man tillgodoräknat *samtliga* kills (- 0,5 x kills + 0,5 x kills).

En efficiency på mer än 50% (dvs man fraggar andra fler gånger än man själv kolarvippen, inkluderat suicides) innebär å andra sidan att man får tillgodoräknat *fler* points än ens ursprungliga kills.

Omvänt innebär en efficiency på mindre än 50% (dvs man kolarvippen fler gånger än man fraggar andra) att man inte får tillgodoräknat samtliga kills.

Den här manövern innebär således att det är positivt för rankingen att nedlägga många byten *och* att dö så lite som möjligt själv. Det är också denna del i rankberäkningen som ofta är förödande för attackers - i synnerhet flaggsnattare med risiga death match-färdigheter i en välbevakad fiendebas Det är även denna del som är orsaken till att spelare som gjort flest captures oftast inte har högst CTF-rank om denne inte dessutom har många kills *och* hyfsad efficiency.


C. -[Team Bonus] - [Flag capture points] + [Captures x 7] + [Flag time minutes]:

Den här manövern är till för att kunna jämföra spelare *mellan* lagen. Beroende på Team Bonus-score:en på 10 poäng, som utdelas när laget gör en capture, måste poängbasen likställas. I annat fall fångar man inte upp skickliga spelare i det förlorande laget - i synnerhet inte om det förlorande laget ligger under med många captures.

Vi börjar med att nollställa alla team bonus och alla capture points; dvs vi tar bort de 10-poängare som alla, utom flagsättaren, i laget får vid en capture samt de 15-poängare som flaggsättarna får.

Övriga CTF-poäng såsom base defence, flag carrier kill, assist m.fl ingår nu i poängbasen, men inte captures. Vi lägger därför till 7 points per capture för spelare som satt flaggan. Just 7 points kan diskuteras, men vi bestämde oss för detta för några år sedan i god demokratisk ordning. 7 poäng för en attackers capture kan jämföras med en defender som kan få 5 poäng för *en* kill i basen (1kill + 2FC kill + 1base defence + 1flag return).

Flaggsättaren får dessutom 1 poäng per minut han lyckas hålla kvar flaggan på ryggen. Även detta bestämdes i god demokratisk ordning för några år sedan, och grundade sig på dels att det är en bedrift att hålla kvar flaggan, dels för att flaggbäraren ska bli premierad även om han håller sig undan den lede fienden. I praktiken rör det sig om några tiondelspoäng per pickup. Här premieras också en defender om han understöder sin flaggbärare genom att fragga motståndare som befinner sig i sin flaggbärares närhet (1kill + 1FC defence).

I beräkningsbasen ingår nu poäng av både defensiv och offensiv karaktär, men Team bonus har rensats bort för alla spelare i bägge lagen, vilket gör poängen jämförbara både mellan lagen och inom respektive lag.

****************************************************
Ovanstående beräkning görs för varje spelare. Ett genomsnitt räknas sedan ut, varefter varje spelares individuella rank ställs i relation till genomsnittet = CTF-RANK.

Beräkningen kan säkert förbättras, men jag tror att den är riktigt hyfsad som den är

 Svar från: Joensson Onsdag 20 augusti 2003 kl 17:23 

Touché

 Svar från: Don Hakon Onsdag 20 augusti 2003 kl 16:45 

Ok, jag kan skönja en viss point.

Har du nå't förslag på hur man beräknar poäng för en stillastående spelare?

Avspark - Sune går ner och ställer sig vid insidan av egen målstolpe. Han håller stolpen. Hur många poäng ska han ha?

 Svar från: Final Insult Onsdag 20 augusti 2003 kl 15:57 

Varför drog jag upp detta

 Svar från: Final Insult Onsdag 20 augusti 2003 kl 15:55 

Men det var ju skälva....
Ex. 1 Alla i laget gör sitt bästa, detta ger en större sannorlikhet att laget vinner. Även en stillastående spelare som vaktar flaggan bidrar ju till lagets vinst, eller? (ingen av oss är ju där för att vila upp oss)
Ex.2 En i laget drar sig undan (vad han nu vinner på det, efter som han inte kan få lägre/högr rank än någon annan i laget) detta ger en mindre sannorlikhet att laget vinner.

Ett lag är inte bättre än summan av ALLAS insats,= laget vinner.
Det är ju inte konstigare än att ett fotbollslag vinner, inte en enskild spelare.

 Svar från: Don Hakon Onsdag 20 augusti 2003 kl 15:38 

Final, jag förstår inte vad du menar med "ska vi testa en session att skippa CTF rank? Alla i laget får samma poäng när laget gör en capture"

...and let me tell you why:

Ctf-ranken finns endast i SickStats. Poängen på Q3-scoreboard avser total frags. Poängen som läses in i protokollet är också total frags.

Om du menar att team bonus skall vara samma som capture points eller vice versa, så får kompilera om modden, vilket i.o.f.s är simpelt, men jag har svårt att se nå'n vits med det.

Att utdela poäng för en stillastående spelare är litta knepigt (hur goda intentionerna än må vara) - både tekniskt, och för mig logikmässigt

Eller menar du något annat?

 Svar från: Don Hakon Onsdag 20 augusti 2003 kl 15:36 

Nytt kvällssprogram i TV 1 - Sickhouse debatterar

 Svar från: Titte Onsdag 20 augusti 2003 kl 14:47 

I rest my case!

 Svar från: Final Insult Onsdag 20 augusti 2003 kl 13:54 

Ah, ha! nu klarnar bilden, det är därför basen är tom titt som tätt
Visst kan man låta ctf växa när man "står stilla i basen" man vaktar flaggan !
Och den lär ju inte växa, om ingen jagar fiendeflaggan

 Svar från: Mega Onsdag 20 augusti 2003 kl 13:30 

Automessage
Mega har röstat.

 Svar från: Titte Onsdag 20 augusti 2003 kl 13:28 

Automessage
Titte har ändrat sitt val.

 Svar från: Titte Onsdag 20 augusti 2003 kl 13:27 

Ja en bra back är en back som inte står stilla o glor när all action sker någon annanstans; annars=värde/verknings-lös.

Jag brukar agera minst lika mycket back som dig Final om inte mer så jag vet precis hur det fungerar, sådeså, syft, snyft.

Vi kan ju inte gärna låta CTF-ranken växa för att någon tycker att det är roligt o stå stilla i basen när all eller hur

Tycker att CTF-ranken är ett utmärkt instrument att ha som underlag för uttagning av lagen samt en skoj grej...

Man kanske skulle avskaffa den för dig Final eftersom du lider så av den!

 Svar från: Final Insult Onsdag 20 augusti 2003 kl 11:42 

Jag är mer än nöjd med min rank, Joensson.
Det är inte jag som har -16,4 i rank movements, Last game.
Jag vill bara inte att den som är "verkningslös" skall drabbas. Med tanke på att det är ingen större idé att springa hem med flaggan om den egna är BORTA !

 Svar från: Joensson Onsdag 20 augusti 2003 kl 11:27 

Fick en idé om att vi skulle införa ett tröstpris till F.I i "log of champs"; nån sorts backpris till den som fått störst sammanlagd poäng i: Base def+FC def+FC kill+Flag return+Assist. Men när jag summerar poängen från senaste sessionen blir F.I näst sist i denna sammanställning (se file explorer)

 Svar från: Final Insult Onsdag 20 augusti 2003 kl 11:20 

"verkningslös" är det det du kallar en back

 Svar från: Final Insult Onsdag 20 augusti 2003 kl 11:03 

Nu blev jag nyfiken "testa o lyfta upp försvaret lite" vad mer kan man gör än att minera och vakta
Och vad har det med denna omröstningen att göra
Om man inte har någon att skjuta på, står ctf´n stilla i förhållande till den som framgångsrikt tar flaggan, du vet lika väl som jag hur taktiksnacket låter V.S blir.
Jag missunnar inte en duktig flaggsnattare, men han är och förblir värdelös utan bra "backar" Alltså "backarna är lika viktiga.

 Svar från: Titte Onsdag 20 augusti 2003 kl 10:46 

Problement har inget att göra med CTF-rank o göra!
Har själv upplevt dötid då man står o vaktar ibland men då får man testa o lyfta upp försvaret lite helt enkelt...

Man måste ju inse att så länge man står verkningslös så får resten av laget kämpa med en man mindre.

Final bara för man står på defense så kan man inte sluta tänka!

 Svar från: Titte Onsdag 20 augusti 2003 kl 10:41 

Automessage
Titte har röstat.

 Svar från: Final Insult Onsdag 20 augusti 2003 kl 10:08 

Eller: "Nu ski..er jag i det här, ingen annan vaktar basen"

 Svar från: Joensson Onsdag 20 augusti 2003 kl 10:02 

F.I, det måste vara Don Hakon du citerar?

 Svar från: Netman Onsdag 20 augusti 2003 kl 09:06 

Automessage
Netman har röstat.

 Svar från: Final Insult Tisdag 19 augusti 2003 kl 21:24 

Nej, nej, nej, hur många gånger har man inte hört frustrerade rop att: "Nu ger jag f..n i flaggan och går och ställer mig i basen" ?

 Svar från: Joensson Tisdag 19 augusti 2003 kl 15:30 

Sorry, poängen jag radar upp nedan är förstås inte relevanta i ctf-rank beräkningen, vilket tydligt framgår av Don Hakons formel:

[Player value] = ([Total frags] - (0,5 x [Kills]) + ([Efficiency] x [Kills]) - [Team Bonus] - [Flag capture points] + [Captures x 7] + [Flag time minutes])

 Svar från: Joensson Tisdag 19 augusti 2003 kl 15:24 

Den som sätter flaggan får 15p

Alla övriga i laget får 10p i bonus, redan nu är alltså skillnaden väldigt liten.

Base defence ger 1p i bonus

FC Kill ger 2p i bonus.

Allt sammantaget tycker jag verkligen inte det är orättvist för defenders. Särskilt inte med tanke på hur svårt det är att komma undan med en flagga.

 Svar från: Cleansweep Tisdag 19 augusti 2003 kl 15:24 

Det verkar som det optimala för en grym CTF rank är att stå och försvara i basen och sedan springa iväg och hämta hem några flaggor. Låter ju enkelt, men.

 Svar från: Cleansweep Tisdag 19 augusti 2003 kl 15:22 

Jag ville välja det andra alternativet och det var inte ..

 Svar från: Cleansweep Tisdag 19 augusti 2003 kl 15:21 

Automessage
Cleansweep har röstat.

 Svar från: Joensson Tisdag 19 augusti 2003 kl 15:08 

Automessage
Joensson har röstat.

 Svar från: Mr Ego Tisdag 19 augusti 2003 kl 14:54 

Automessage
Mr Ego har röstat.

 Svar från: Mr Ego Tisdag 19 augusti 2003 kl 14:54 

Jagg tycker att den som tar smällarna och går framåt skal ha lite extra för det. Man dör ordentligt mycket mera då än när man står och trycker i ett hörn.

 Svar från: Final Insult Tisdag 19 augusti 2003 kl 14:34 

Automessage
Final Insult har röstat.


If this isn't sick enough for you, contact Webmaster.
© Sickhouse Bureaucrats 1997