*** Sickhouse CTF-rank ***
Det är otroligt knepigt att göra en rättvis individuell ranking av spelare, när själva kärnan är lagspel, men det är kul ändå.
Några sammanfattande positiva egenskaper hos nuvarande CTF-rank:
1) Premierar skickliga killers
2) Straffar spelare som gör oövertänkta räder i fiendebasen.
3) Fångar skickliga spelare i det förlorande laget.
4) Premierar både defensiva och offensiva spelare
5) Man uppnår *inte* top position med enbart många captures, utan det krävs även en hög efficiency (förhållandet kills & deaths).
En möjlig negativ egenskap hos nuvarande CTF-rank:
har en tendens att i vissa fall favorisera defenders i en lättförsvarad bas utan att de behöver jobba alltför hårt (se Hulkens rena score på http://www.sickhouse.org/sickstats/scoremap.asp?MapNr=72 , no deaths, no suicides, no assists, no pick-ups etc, men en efficiency på 100 och en ctf-rank på 300)
Nedan följer en mera djuplodad analys för den som fortfarande är skeptisk
**************************************************** SICKSTATS MANUALENS APPENDIX 168 - THE CTF-RANK PHENOMENON ****************************************************
Underlag för respektive spelares CTF-rank:
[Player value] = ([Total frags] - (0,5 x [Kills]) + ([Efficiency] x [Kills]) - [Team Bonus] - [Flag capture points] + [Captures x 7] + [Flag time minutes])
Låt oss analysera denna magiska formel:
A. TOTAL FRAGS:
Ja, total frags är total frags; dvs de totalpoäng som står på scoreboard:en och läses in i excelprotokollet. Inget märkligt med det alltså.
B. -(0,5 x [Kills]) + ([Efficiency] x [Kills]):
Den här manövern är till för att premiera skickliga killers, vilket otvetydigt bör vara ett viktigt inslag i den här typen av aktiviteter.
Vi drar först av 50% av alla kills *OCH* lägger tillbaka antal kills x efficiency. Det där sista innebär att om man fraggar andra lika många gånger som man själv blir fraggad (=efficiency 0,5 -> 50%) så får man tillgodoräknat *samtliga* kills (- 0,5 x kills + 0,5 x kills).
En efficiency på mer än 50% (dvs man fraggar andra fler gånger än man själv kolarvippen, inkluderat suicides) innebär å andra sidan att man får tillgodoräknat *fler* points än ens ursprungliga kills.
Omvänt innebär en efficiency på mindre än 50% (dvs man kolarvippen fler gånger än man fraggar andra) att man inte får tillgodoräknat samtliga kills.
Den här manövern innebär således att det är positivt för rankingen att nedlägga många byten *och* att dö så lite som möjligt själv. Det är också denna del i rankberäkningen som ofta är förödande för attackers - i synnerhet flaggsnattare med risiga death match-färdigheter i en välbevakad fiendebas Det är även denna del som är orsaken till att spelare som gjort flest captures oftast inte har högst CTF-rank om denne inte dessutom har många kills *och* hyfsad efficiency.
C. -[Team Bonus] - [Flag capture points] + [Captures x 7] + [Flag time minutes]:
Den här manövern är till för att kunna jämföra spelare *mellan* lagen. Beroende på Team Bonus-score:en på 10 poäng, som utdelas när laget gör en capture, måste poängbasen likställas. I annat fall fångar man inte upp skickliga spelare i det förlorande laget - i synnerhet inte om det förlorande laget ligger under med många captures. Vi börjar med att nollställa alla team bonus och alla capture points; dvs vi tar bort de 10-poängare som alla, utom flagsättaren, i laget får vid en capture samt de 15-poängare som flaggsättarna får.
Övriga CTF-poäng såsom base defence, flag carrier kill, assist m.fl ingår nu i poängbasen, men inte captures. Vi lägger därför till 7 points per capture för spelare som satt flaggan. Just 7 points kan diskuteras, men vi bestämde oss för detta för några år sedan i god demokratisk ordning. 7 poäng för en attackers capture kan jämföras med en defender som kan få 5 poäng för *en* kill i basen (1kill + 2FC kill + 1base defence + 1flag return).
Flaggsättaren får dessutom 1 poäng per minut han lyckas hålla kvar flaggan på ryggen. Även detta bestämdes i god demokratisk ordning för några år sedan, och grundade sig på dels att det är en bedrift att hålla kvar flaggan, dels för att flaggbäraren ska bli premierad även om han håller sig undan den lede fienden. I praktiken rör det sig om några tiondelspoäng per pickup. Här premieras också en defender om han understöder sin flaggbärare genom att fragga motståndare som befinner sig i sin flaggbärares närhet (1kill + 1FC defence).
I beräkningsbasen ingår nu poäng av både defensiv och offensiv karaktär, men Team bonus har rensats bort för alla spelare i bägge lagen, vilket gör poängen jämförbara både mellan lagen och inom respektive lag.
**************************************************** Ovanstående beräkning görs för varje spelare. Ett genomsnitt räknas sedan ut, varefter varje spelares individuella rank ställs i relation till genomsnittet = CTF-RANK.
Beräkningen kan säkert förbättras, men jag tror att den är riktigt hyfsad som den är |